Op med pulsen og styrk læringen
Tre vigtige pointer om puls og indlæring:
- Når pulsen kommer op, forbedrer eleverne deres koncentrationsevne og fokus på den efterfølgende undervisning.
- Når pulsen kommer op, styrker det elevernes tænke- og handlekraft i forbindelse med opgaveløsning.
- Eleverne skal ikke blive mere forpustede, end de stadig kan snakke sammen imens – også kaldet “snakkegrænsen”.
Øg elevernes koncentration med aktive pauser
Det er velkendt, at mange elever har svært ved at koncentrere sig i 45 minutter uden at blive urolige. En tommelfingerregel er, at et barn kan koncentrere sig i omtrent så lang tid som dets alder – plus et par minutter. Det vil sige, at et barn i 2. klasse på 8 år kan koncentrere sig i omkring 10 minutter ad gangen, før der skal ske noget nyt. For de ældre elever bliver det 15-20 minutter, hvis de ellers har sovet nok og spist ordentligt.
Når vi sidder stille i længere tid ad gangen, falder blodgennemstrømningen i hjernen. Det betyder, at der kommer mindre ilt og energi, og derfor begynder hjernens funktioner langsomt at lukke ned.
Bare det at rejse sig op fra stolen øger blodgennemstrømningen. Men des mere pulsen stiger, des mere stiger blodgennemstrømningen også. Når vi bevæger os, frigives der dopamin, som både stimulerer lykkefølelse og anses for at være et af de vigtigste indlæringssignaler i hjernen.
Derfor giver det rigtig god mening at lave aktive pauser i undervisningen. Forskning viser, at en aktiv pause på 5-10 minutter øger elevernes fokus på undervisningen efterfølgende. Imidlertid har en stillesiddende pause ingen effekt på elevernes koncentrationsevne.
Gør eleverne mere læringsparate
Danske forskere har vist, at elever forbedrer deres hjernefunktion i op til en time efter, at de har været fysisk aktive minimum 20 minutter. Dermed bliver eleverne bedre til at præstere og holde fokus i undervisningen, hvis de har bevæget sig først.
Når bevægelse integreres i undervisningen og understøtter læringsmålet i de boglige fag, viser forskningen lovende resultater. Det styrker elevernes kreativitet, tænke- og handlekraft i forbindelse med opgaveløsning. Bevægelsen styrker elevernes arbejdshukommelse, hvilket gør at de bedre kan fastholde flere informationer på en gang.
Hvor højt skal pulsen op?
Der en sammenhæng mellem hvor høj intensitet bevægelsen har og elevernes læring i den efterfølgende undervisning. Hvis intensiteten bliver for høj, kan eleverne dog blive for udmattede og trætte til at få det optimale udbytte af undervisningen. Ligeledes vil bevægelse med høj intensitet medføre en stor udskillelse af adrenalin i kroppen, hvilket gør at eleverne kan være svære at få til ro igen.
En god tommelfingerregel er, at eleverne stadig kan tale sammen, selv om de bliver lidt forpustede. Intensiteten er for hård, hvis man kun kan tale med få ord. ”Snakkegrænsen” er med andre ord det punkt, hvor bevægelse går fra moderat til høj fysisk aktivitet.